Showing posts with label health. Show all posts
Showing posts with label health. Show all posts

Wednesday, September 24, 2014

Amalan Pemakanan Terkini....


Assalamualaikum....


Eynda dah pernah citer pasal eynda & hubby start minum Green smoothie kan... ni linknyer  : Green Smoothie.


Alhamdulillah dah sebulan lebih eynda amalkan green smoothie.... bermula 11/8/2014.... malam-malam pulak buat fruits smoothie...





Eynda suka guna buah naga merah sebab hasilnyer cantik hehe... gabungkan dgn buah2 lain... lagipun buah naga ni banyak khasiat... buah-buahan lain pun :-)





Memandangkan ini amalan jangka masa panjang... eynda ajak hubby beli blender khas utk buat smoothie.... blender biasa pun ok... eynda pun guna blender biasa je sebelum tu... tapi yg baru ni hasil dia lebih halus... pastu tekan je button smoothie, dalam 60 saat dia stop sendiri.... harga masa beli RM499.... tapi ada diskaun tak ingat brape.... beli kat Harvey Norman Citta Mall...






13/9/2014.... eynda stop minum minuman bergula..... actually hubby start lebih awal dari eynda.... jeles betul sebab dia boleh kontrol ... eynda asyik cari air manis je... tapi 13hb tu pepagi dah buat coffee milk tanpa gula... ehhh sedap la pulok.... so sampai le ke hari ni eynda cuma minum air masak... green tea... coffee with milk takde gula... Alhamdulillah boleh pulak disiplin... eynda cuma dapatkan gula thru makanan & smoothie....





15/9/2014 eynda start makan brown rice kat rumah.... hubby & adam jugak... weekend aje kami makan nasi putih.... hopefully akan datang weekend pun guna brown rice...kecuali kalau makan kat luar hehe...





Untuk dalaman...detoks... eynda guna produk Nona Roguy... actually nak detoks guna phytocleanse/phytocleanse plus... tapi eynda suka phytonatal.... eynda dah guna sejak berumur 20 tahun produk NR ni.... sebelum kawin lagi...cuma lately banyak godaan jamu-jamuan brand lain kat alam maya... tercurang sekali sekala... tapi kini setia semula dgn NR.... eynda percaya dgn kesan jangkamasa panjang NR ni... terutama utk buang angin dalam badan (jatuh cinta dgn NR sebab angin dalam badan hilang terus sejak amalkan NR) & bahan awet mudanyer hehe....


Ok tu je nak share tentang pemakanan eynda yg terbaru ni.... rasanya hasil dah nampak skit2 dari amalan semua ni.... eynda bukan nak kurus sampai kerempeng.... sekarang ni fokus eynda nak hidup cara sihat.... you are what you eat... so eynda pasti pemakanan eynda ni akan beri kesan yg bagus utk diri eynda.... luaran & dalaman :-)

Apa-apa pun eynda masih pantang nampak cakes...cupcakes...muffins... wahhhhh.... meleleh air liur dah macam mengidam tengah peknen pulak hahaha.... tapi cara kali ni eynda fokus satu2 dulu... InsyaAllah lama-lama pemakanan ni akan jadi satu habit.... bukan atas nama DIET... sebab eynda nak jadikan lifestyle.... baru la kekal disiplin.... yakin boleh! :-D





Friday, January 13, 2012

7 Foods That Do the Weight-Loss Work for You .

Sharing is caring..... rujukan bersama...

Apples
A medium apple (3-inch diameter) contains 4 grams of fiber; a large apple (3¼-inch diameter) has 5. Apples also offer a bit of vitamin C and potassium




Green beans
One cup boasts 4 grams of fiber, plus a healthy dose (30% daily value) of skin-helping vitamin C.




Sweet potatoes
A medium-size baked sweet potato (2 inches wide, 5 inches long…a little larger than your computer mouse), skin included, offers 5 grams of fiber—for just 103 calories. It’s also a nutrition powerhouse: providing 438% daily value of eye-healthy vitamin A (eat these foods to help you see more clearly), 37% daily value of vitamin C, plus some potassium, vitamin E, iron, magnesium and phytochemicals like beta carotene, lutein and zeaxanthin




Raspberries
Raspberries are a great source of fiber—some of it soluble in the form of pectin, which helps lower cholesterol. One cup of raspberries has 8 grams of fiber. Raspberries are also an excellent source of vitamin C.




Strawberries
One cup of strawberries has a respectable 3 grams of fiber and more than a full day’s recommended dose of vitamin C—an antioxidant that helps keep skin healthy.




Chickpeas
Just ¾ cup of chickpeas has a whopping 8 grams of fiber! You also get a good amount of vitamin B6 and folate, both of which play a role in forming healthy new cells.




Pumpkin
A cup of cooked pumpkin contains 3 grams of fiber. You also get vitamin A (245% daily value), vitamins C, E and potassium.





source : eatingwell

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails