Monday, August 3, 2015

Raya Dulu Raya Sekarang........




Assalamualaikum...



Bagaimana anak2 kita beraya? Adakah semeriah zaman kita kanak-kanak dulu? Erkkk... sungguh jauh nak renung zaman kanak-kanak eynda... bertahun-tahun-tahun-tahunnnnnnn hehehe... 

Zaman dulu memang tak sabar nak raya... part baju raya tak brape ingat... pakai apa saje yg mama bagi... mungkin ada jugak la beli yg baru... baju kurung wajib la ada... tapi rasa takde la sampai berpuluh-puluh helai :-p

Part jalan2 beraya dgn kawan-kawan sangat best! Geng kutip duit raya zaman dulu2 kalau beraya selalu tuan rumah panggil masuk dalam rumah makan minum, sembang2...nak balik baru dapat duit raya... Zaman sekarang? " Assalamualaikum... kami dah makan...kami nak duit raya je..." Sambil tunggu kat pagar rumah... Adaaaa hehe... takpe la budak2 kan... kasi can lah!

Zaman sekarang dah jarang la eynda nampak budak2 jalan beramai pegi beraya... mungkin faktor keselamatan, ramai yg lebih selesa ikut je mana mak pak beraya... mak pak pun tak berani nak biar anak2 beraya sendirian kan... Eynda sendiri kalau Hannah nak keluar beraya sendiri mimpi la nak lepas... Adam je dah diberi kelonggaran sebab dah besar... tu pun masih ada had jugak... Eynda tak ajar Adam terlalu bebas so apa-apa pun masih dlm pengetahuan eynda...

Zaman dulu suka duduk depan tv tengok citer raya... ada nyanyi2... ada movie raya... budak2 sekarang takdenyer nak duduk depan tv...kalau tengok pun channel cartoon ye tak...bukan citer raya... lagi kronik masing2 dgn gadjet... apa kisah dgn tv tu... bosan je citer ntah apa-apa... masing2 dalam dunia maya masing2...







Zaman sekarang beraya di sekolah paling best... ada biskut raya.... pasang lagu raya... happy sebab ramai kawan... kat rumah belum tentu ada yg nak datang beraya... tunggu open house baru nak datang ye hehe... lagipun zaman kesibukan, nak beraya pun kena buat appointment kan :-D





Betapa berbezanya cara sambutan zaman sekarang dgn zaman dahulu... dulu 1st day puasa dah beli kad raya... pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas... dalam kelas letak kad raya kat bawah meja kawan-kawan... nanti kawan2 mesti balas... pastu pos kad raya kat kawan2 dan sedara mara yg jauh... nanti mesti diaorg balas... pernah kumpul kad raya beratus-ratus keping...

Zaman sekarang kad raya pun ada yg tak kenal... kad happy birthday tahu lah! Yang rajin buat jugak E-card Raya... tapi ada jugak yg malas nak balas... malas nak edit2 kan hehe...Alaaaa... whatsapp kan ada... tulis je Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin.... selesai...

Kadang-kadang pikir, kita jugak yg mengubah gaya hidup hingga menjadi apa yg ada sekarang.... bayangkan kalau sekarang kita masih amalkan menghantar kad raya guna setem..... gantung kad raya satu rumah..kat pokok2 dalam pasu pun gantung.... sekarang nak gantung pun beli kat kedai...gantung kad kosong tanpa pengirim :-D

Apa-apa pun jangan sampai satu masa kanak-kanak tak tahu apa itu raya... bagaimana cara nak sambut raya... Kita yg dewasa pun... jangan sampai beraya tanpa perasaan.. Asal raya sudah... :-)






6 comments:

Rizziela said...

rindunya zaman2 kanak2

Mummydearie said...

Memang jauh bezanya perasaan kita menyambut raya dulu-dulu dengan anak-anak kita sekarang ni. Kalau dulu dapat kad raya dua, tiga keping rasa sedih. Rasa macam takda kawan. Tapi sekarang ni baru dapat kad dua keping dah heboh satu alam maya teruja gembira :)

Budak-budak sekarang pun kalau bertandang di hari raya bukan kerana semangat nak ziarah menziarah, sekadar nak kumpul duit raya aje. Tak ada kuih raya, takda minuman penghilang dahaga takpa, asal tuan rumah tak lupa nak bagi duit raya. Depan kita mereka dok check ada berapa ringgit dalam sampul tu. Aduhai...

LYAfrina said...

Betol...jauh beza sgt.. ternyata raya dlu2 lg meriah esp buat kanak2.. jauh bza dgn skarang...

Mrs Little Voice said...

betul tu kak eynda...sampai alin cakap ngan anak2..pilah ajak kawan2 beraya...dorang rela duduk rumah je...zmn kita dulu...pylah best tawa satu kampung semata2 nak kutip duit raya

izzeyda said...

betul beza sangat beraya zaman dulu dengan sekarang.. baru nih jumpa kawan-kawan sepermainan masa kecik dulu.. keluar laa citer masa kecik2 dulu seronok plak rasa..

sherlina halim said...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : asianbet77@yahoo.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
http://asianbet77.com/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails