Tuesday, August 5, 2014

Kisah Satu Syawal.



Assalamualaikum.....

Salam Aidilfitri semua.... seronok beraya ye... waktu ni laaa kita nak bertemu sanak saudara serta sahabat2 yg jarang kita temui kan... walaubagaimanapun dalam kita bergembira ni ada yg berduka... buat sahabat2 yg kehilangan orang tersayang, Salam takziah dari eynda.... banyakkan berdoa... bersabar... kita insan2 yg terpilih utk menerima dugaan Allah... jangan lihat bagaimana dugaan itu terjadi... lihat la bagaimana kita menghadapi dugaan itu... semoga apa saje yg kita lakukan/pikirkan... Lillahitaa'la....

Al-fatihah jugak utk mangsa2 MH370 & MH17.... sesungguhnya kita tak dapat nak melawan takdir Allah.... kita di mukabumi ni hanya sementara... setiap manusia akan menghadapi kematian cuma caranya adalah misteri... hanya Allah Maha Mengetahui... 

Jangan lupa doakan penduduk2 Gaza.... sesungguhnya kita manusia yg lemah... setakat melihat... mendengar... tu pun dah cukup kita rasai kesengsaraan mereka... bantulah walau sedikit.... boikotlah barangan Israel mengikut kemampuan... 

Belajarlah dari apa yg kita lihat... apa yg kita dengar.... hargailah kehidupan selagi kita bernyawa... hargailah orang tersayang selagi mereka ada... dalam kita turut bersedih dgn kejadian2 ini...jangan terlupa mereka yg di depan mata kita.... 

Oklah dah panjang lebar bertazkirah kekekek... mari citer pasal raya... nanti jadi karangan budak sekolah pulak hahaha...







Kami bertolak dari Shah Alam tepat 7pm hari sabtu sebelum raya... berbuka puasa di kawasan lapang di RNR area Guthrie Highway.... kejap je duduk dlm kete dah kena stop utk berbuka hehe... Alhamdulillah dipermudahkan utk berbuka... ramai jugak berhenti kat situ utk berbuka berjemaah dgn kami... kami tapau Domino's Pizza je... 

Pastu start la sesak di highway ye... sabar je la... anggap salah satu dugaan di bulan puasa... dah melepasi RNR Sungai Perak baru la jalan kurang sesak... kami teruskan perjalanan hingga ke RNR Gunung Semanggol... baru senang nak dapat parking... berhenti solat jamak & isi perut dgn nasi lemak bungkus... teruskan perjalanan.... dah kurang la sesak lepas tu....selamat tiba di Sungai Petani dalam 4am-4.30am.... nampak gayanyer terus bersahur je 5am tu :-D






Pagi Syawal di rumah mertua.... 





Tahun ni abang ipar sulung tak balik beraya coz anak sulung dia (kakak barbie) dalam pantang bersalin.... so diaorg beraya di KL... kami akan beraya di rumah abang ipar nanti InsyaAllah... gambar ni dgn biras yg duduk di Shah Alam dgn anak perempuan dia... kami2 aje la tahun ni huhu...





"Assalamualaikummmmm".... haaa...kanak-kanak dah datang beraya... diaorg taknak makan...kita bagi aje duit raya... tahun ni Hannah dah pandai nak bagi duit raya kat kawan-kawan...





Ini memang niat eynda tahun ni.... berjubah di hari raya... rasa lebih selesa... makan banyak pun takpe ahahaha... tak la... rasa tenang sebenarnya... 






Tahun ni lain sikit cara kami bergambar... sebab anak sedara ada monopod!! Baru tau bestnya guna monopod... kalau orang ambikkan gambar kita rasa macam robot pun ada.... guna monopod tu macam selfie jugak... lebih ceria... kami tak pandai bermonopod... sebab tu mata kami banyak yg tak tengok kamera! :-D



5 saat... 10 saat... tengok... semua senyum je kan... semua dah ready :-D





Ada dua family yg takde dalam gambar ni.... agak2 penuh skrin tak kalau semua ada?





Dalam gambar ni yg paling menarik adalah puan belog kat belakang tu.... tengok le air muka tu hahaha... candid betoi... tengah belajar guna fish eye sebenarnyer... :-p





Familykuuuuuu..... Alhamdulillah....




Selfie suami isteri yg pertama.... lepas selfie dua2 gelak tunggang terbalik hahaha... sebab tak pernah2 buat! :-D




Tengahari sikit pi beraya kat rumah mama eynda pulak... kami suami isteri orang Sungai Petani... takde masalah setiap tahun.... tahun ni tak ramai yg berkumpul so kami2 aje la... gambar dgn adik2 blur so malas nak letak sini... lepas beraya siap2 ke Alor Star utk ziarah kubur arwah abah & beraya di rumah cousin di Lorong Fajar...





Di perkarangan Masjid Al-Bukhary, Alor Star... 





Selesai ziarah kubur arwah abah kami ke Lorong Fajar beraya dgn cousin & makcik2 eynda.... tangga belakang tu favourite spot eynda masa kecik2 dulu kalau nak bergambar... memang suka bergambar dari zaman kecik2 dulu hehe... dok teringat nak naik atas tangga tu dah berposing... tapi malu ahhh :-D

Tak pegi mana dah lepas tu... terus balik Sungai Petani....  gambar2 banyak di FB sebenarnya... eynda letak yg mana perlu aje...

Tahun ni tak snap gambar2 makanan ... tapi yang pasti makan memang banyak la... balik Shah Alam dah kena kurangkan apa yg patut heheheh... *nakpegigymnakpegigym*


















8 comments:

syalinda johari said...

kak, cantiknyaaa...

saya bertolak balik perlis sabtu pagi.. jem start dari rawang sampai terowong menora..sampai perlis jam 8.30 mlm...huhuhu..teruk sungguh jem..

Eda Ejai said...

berbuka kat tepi hiway tu yang paling syokkk.. pape pon selamat hari raya.. =D

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Selamat Hari Raya Eidulfitri buat Eynda sekeluarga..

Seronok bermonopod ye Eynda.. gambar semuanya ceria :)

nur anis said...

selamat hari raya kak..:)

Z@i Z@mR33 said...

abg n k.ipar blk dr Johor sahur smbil drive.nk benti RnR jem smpai xleh masuk


Selamat Hari Raya :)

FADLINA MOKHTAR said...

kak eynda,macam nampak akak seminggu sebelum raya kat the strand kd.akak nampak muda lah.& hannah sangat gojes.kita nak tegur tapi masa tu tengah kejar anak.hehehe.selamat hari raya.

rostina76 said...

selamat hari raya eynda & family. maaf zahir batin

izzeyda said...

seronok tengok semua ceria bergambar guna monopod.. huhuhu.. tahun ni harap sngat dapat bergambar bersama, tapi harapan meleset..tak dapat bergambar sekali pun semua..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails