Thursday, March 7, 2013

Dugaan Bila Bersahabat.........



Assalamualaikum....










Realiti hidup....

Sifat tu dah sedia ada sejak kecil....

Bila berkawan....bukan saja yg dah dewasa.... yg masih kecil pun ada perasaan macam tu....

Bila rapatnya dua sahabat.... akan datang sahabat lain.... 

Bila rapat dgn sahabat baru... kekadang terlupa ada sahabat lama....

Sahabat lama mungkin terasa hati.... Sahabat lama mungkin taknak berkawan dgn sahabat baru kita.....

Pesan mama kepada anak-anakku....

Biar apa yg berlaku... bersahabatlah dgn semua orang.... melainkan orang itu menunjukkan  petanda dia taknak berkawan dgn kita langsung.... hati orang tak boleh dipaksa....

Bersahabatlah dgn sama rata.... bak kata seseorang.... "kawan kalau terlalu rapat kekadang sangat bahaya kerana ia mungkin boleh bertukar menjadi racun.."

Bersahabatlah secara sederhana.... ikhlas bila bersahabat.... sahabat yg baik tidak akan bercakap hal buruk di belakang kita....





Berapa ramai yg mengalami rasa kecewa kerana sahabat??




Tanggungjawab kita adalah utk bersahabat kerana Allah Taala...... yg ikhlas... yg baik... akan kekal bersama kita.... yg selebihnya datang dan pergi umpama persinggahan dalam hidup kita.... 

Teruskan bersahabat....selagi mereka anggap kita sebagai sahabat....






** Dulu berkongsi perasaan dgn Adam.... sekarang giliran Hannah pulak.... lumrah hidup.... perasaan jeles tu kecik2 dah ada... apatah lagi yg dah dewasa ye tak? :-)



11 comments:

Alin Marlini said...

biasalah kak eynda..budak2...mesti ada kisah setiap hari dr sekolah...heheheh

♥ ROS ♥ said...

Mcm2 kan.. Kkdg kita xmengerti erti sahabat ni.. :(

izzeyda said...

budak2..anak2 pn ari2 bkawan&bmain, setiap minggu mesti ada gaduhnya..at last kawan balik dgn org yg sama..bkn kata bdk2 kita pn kekdg pn bgaduh..tp bila skali dh trasa ati, nk bbaik mcm sblmnya mcm jd ssh..saya pn pernah mgalami mslh dgn kwn2..

Me said...

tak tau nape.. syahdu plak baca n3 k.enyda yang nie :(

:: Mrs.Eady :: said...

kannnnnnn....

Queen said...

setuju kak eynda..

nik pernah dikeji org..sbb katanya nik ni tak ada kawan..

perlu ke kalau kawan tu mestinak BFF je.. kawan tu mesti nak hang out je..

pelik...

tapibenar..

mcm budak2 pun ada

nik sependapat dgn kak eynda

kawan dgn semua
kadnag masa dantugas menjauhkan kita
janji di hati kita ada ingatan bagi setiap mereka..

datang danpergi

mama maman aka yana said...

yup.. berkawan dengan ikhlas..:)

Chik Att said...

semoga kita mendapatsahabat yang dapat mengiring kita di dunia dan akhirat...insyaallah

Fadth Wan said...

Masa sekolah dulu. prh jga rasa racun gn mmbr baik @ bestfriend.. Srkg rasa mmg patut kawan sama adil ja la..

ibh_sue said...

Stujuuuu.. (^_^)

saniah said...

Setuju sgt eynda....kita brkawan ikhlas..tp klau org dah taknak bersahabat mmg tak blh paksa kan... :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails