Tuesday, August 14, 2012

Pokok Kena Serang La Pulok....


Assalamualaikum....

Selamat pagi semua....


Nak citer pasal pokok kat rumah la hari ni.....

Satu petang tu eynda siram pokok.... memang tak perasan apa-apa...

Cuma eynda terpandang pokok pinang bahagian bawah kat tanahnyer macam merekah skit....

Sebab lamaaaa tak hujan.... cuaca panas...tanah kering....

Goyang2 jugak pokok pinang setinggi hampir bumbung rumah tu...

Mana tau bergoyang kan....hehe...

Tak sangka pulak...

Esok tu baru perasan....pokok dalam pasu sebelah pokok pinang tu kering teruk....hampir mati kecut semua.....sedihnyer.... naper eynda tak perasan....

Eynda potong2 daun yg kering....

Tinggal yg hijau2 je... pas tu siram air banyak2 coz dlm pasu tu tanah kering...

Walaupun dah siram sehari sebelum...betapa cuaca sangat panas...kejap je kering kontang ...

Rupanyer ada yg menyerang pokok tu....haihhh....





Ngeri tak tengok?? Eynda pun geli nak pegang pokok2 tu.... tapi sayang punya pasal eynda buat gak aktiviti potong bahagian yg terkena serangan....




Pokok selepas ditrim daun-daun yg dah mati kering.... sekarang dlm pemantauan.... ada lagi daun yg jadi kering... maknanyer penyerang tu masih ada....


Bukan senang nak jaga pokok...

Siap sembang dgn pokok...jangan la mati... hidup la balik.... yakin boleh! hehehehe...

Hannah pun heran naper mama bercakap dgn pokok :-p









13 comments:

Bitt (double IS) said...

bab2 ni paling saya malas...selalu minta tolong mummy tabb yg hilangkan...dulu dia spray pakai ubat pokok beli kat nursery...pastu lama2 ada jugak...latest dia cakap dia lap jek setiap daun pokok tu dengan air sabun kak...pakai tisu dapur...dah 7 bulan ni ok jek tak de jangkitan tu kak...tapi tak tanya pulak air sabun yg mana...sabun basuh ka...sabun mop ka kan...hehehhee

Me said...

renjis je dgn air sabun (sabun basuh baju tak pe kot) atau air rendaman cili kering... ada juga benda nie serang my pokok cili... eden renjis dgn air rendamam cili so far ok ....

irenedahayu said...

binatang putih ni dok kat pokok cili burung ayu abis rosak pokok...geram sangat ayu potong pokok sampai x de daun.

|| NaFiRaa || said...

hehehe.. sembang2 ngan pokok kira cam bagi semangat lah kan~ heheehe..

dah lama tak bercucuk tanam.. maklumlah rumah x de tanah.. semua tanah dah abes sebab sambung rumah.. kekeke

Prettywrite said...

k.eynda takleyh racun ke perosak tu..geram jer tengok..hehe

Aisumi Chan Kawa'i said...

mami saya kalo bab pokok2 memang dia jaga bebetul.. pernah jgk kena serang macam ni.. habis dahan2 daun2 dipotong sampai gondol..

Hayati Rameli said...

k.eynda,mintak izin ye..saya download gamba pokok akak lepas ditrim..cantik sgt..nk tunjuk kt hubby, kot2 dia bekenan nk buat cmni..eheh...

halal ye kak.. :)

fazian.batrisyia said...

Sy suka pokok cam tu...kat rumah kakak sy ada byk. Rumah sy sebijik pasu & pokok lum ada lagi..nanti la senang2 & rajin boleh jaga pokok..minat jugak sebenarnya. Br pindah sebulan kemas pun lum siap lagi..

LydSunshine said...

Naisb baik sempat diselamatkan lagi. Kalo tak, syg le pokok tu. Serangan tu boleh menyebabkan tanah kering dan jadi merekah ke? Saya mmg sgt tak pandai bidang berkebun ni.

Nur Sakura said...

beli racun perosak... smbur ckt.. nnti ok lh... syg kn lau kite hri2 jaga...

Ena's Palace said...

serangan kulat pokok ke tu?
kena sembur racun perosak pokok kalu diabiarkan akan melarat kat pokok sebelah...

DeQWa said...

a'ah betul kate Ena,klu biarkan die berjangkit kt pokok sebelah,sbb kt opis deqwa pun ade gak serangan camtue,abis semua pokok hiasan yg ditanam kt dalam opis kena serangan,tp setelah sembur racun ,baru die pulih balik,,,tp kena pantau slalu gak tkt terkena lagi...

Batu Adventure said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails