Wednesday, July 6, 2011

Bila Hidup Tanpa Elektrik....

5/7/2011 ~ antara 12.30pm - 12.45pm ~ tuan belog sedang bermekap sebab nak keluar ambik anak kat sekolah... tup tup letrik takde! 

Ok... bertenang...teruskan bersiap, bukak auto gate... alamak slownyer... nasib ada back-up battery utk ntah brape jam... kalau tidak cemana kete nak keluar kan...

On the way balik rumah dah risau...takut autogate punya backup battery dah low...mau ada yg kena panjat pagar nak masuk rumah nanti hehe.... namun alhamdulillah...autogate eynda boleh guna sampai malam... ada jugak try bukak autogate manually guna kunci yg diaorg bagi... tak boleh daaaa... besi tu macam ketat sebab berkarat kena panas hujan!

Maka bermula la citer kat rumah bila letrik takde.... nak buat rutin harian pun jadi hilang mood!





Ni kali ke2 takde letrik di SPK... signal henpon pun takde....




Mari kita melepak kat laman rumah.... bukak folding door... angin menderu masuk dlm rumah....




Tiba masanyer kita usung toys keluar dari rumah... kita main atas rumput....




Nak duduk atas rumput, rumput tu tajam...sakit montot...alas sliper la... atau duduk atas batu2 kecil tu... nasib baik rumah ni redup selepas 2pm... boleh gak lepak kat luar kan...




Siap landing atas tiles....nasib tak baring terus...



Hidup mula terasa boring.....




Huwaaaaaa.... sudah mengong... sebelum mama snap gambar ntah apa-apa mari kita lakukan sesuatu yg berfaedah....




Kita membina lemak di KFC yeaaayyy.....sejuknyer ekon setelah bersauna di rumah sendiri...





Sila menjamu selera....




Sanggup bawak charger galaxy tab utk caj bateri tab kat KFC... free electricity hehehehe.... sanggup posing sambil senyum sebab takut kalau gambar candid nanti tak cun...tak cun takmau la letak dlm belog ye tak hahahaha.....




8pm sampai rumah.... jalan diluar gelap gelita.... rumah semua bergelapan aje... nasib baik beli lilin kat bukit jelutong tu pun tinggal sekotak... nasib baik sempat rembat sekotak tu bcoz ada aunty datang kemudian dari eynda pulang dgn rasa hampa sebab lilin habis kat kedai tu...lepas ni memang nak buat koleksi lilin la kat rumah... nasib baik ada lilin aromaterapi yg beli kat IKEA boleh gak guna... banyak betul "nasib baik" kan hihi....

Nasib baik lagi signal henpon dah ada dlm 8pm gitu....nasib baik jugak hubby balik rumah dlm 8.30pm boleh jugak la bukak pintu rumah & folding door malam2 kalau eynda & anak2 je jangan harap le... konfirm tertutup semua berkuap la satu rumah hahaha....

Tunggu punya tunggu dapat info dari kawan2 lepas satu-satu kawasan perumahan di seksyen U9 & U10 dah ada letrik.... kami dah terlelap dlm 10.30pm sebab letih tunggu letrik belum2 ada... anak beranak tido depan TV kat ruang tamu bawah.... 

Last2 letrik pun ada balik dlm 11.30pm!!! Akhirnyer boleh masuk tido dlm bilik & tido dgn nyenyak.... tapi pagi ni dlm 6am letrik takde kejap... tapi nasib le dlm 5 minit je kot...sempat la pasang lilin satu rumah tetiba letrik ada balik....

Harap2 jangan la kerap sangat ada masalah letrik ni.... hari tu masalah air... ni letrik pulak... tapi kekadang terpikir jugak... merungut aje... cuba la insaf skit kan... bayangkan kalau berhari2 takde kemudahan letrik & air... bayangkan ada insan lain yg dlm kesusahan & tak pernah merasai segala kemudahan yg kita dapat.... bayangkan.... ucapkan syukur Alhamdulillah.... :-)






17 comments:

sLeepIng beuty said...

Hehe.. ok apa aktiviti2 tu sis..
Alhamdulillah kita hidup dlm keselesaan.. sekali sekali kena uji jugak kan ..

NM02 said...

tapi kan... biar takde elektrik dari takde air... kannnnnn *__"

ai kalu takde elektrik, sanggup cari hotel murah.. hahaha..

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

air dan api...
saket woooo xder...
lame lak akak kene tue...

alyyani said...

lama tu eynda. mau tak sangap!

Belbel said...

lame betul xde letrik. aisshh. xbest la tido klau letrik xde ni.

adarnadzmie said...

susahkan klu karen tak de... sama gak klu air tak de...

..:: WiRdA ::.. said...

itu lah.. semlm terpaksa tak balik umah.. berbuka puasa kat luar.. pastu nasib baik elok habis sahur pg td,, takde letrik..kalo tak bebal jugak rasa nk bersahur gelap2...huhu

tu pun lepas tu ada lori hantar gen lagi...

Qaseh said...

kalo xde lektrik mmg xjd keje la jwbnyeee..yg pasti mesti jadi mengong gak..

sisdee said...

betul...memang klu tak de electrik semua keje tak mjadi..serba tak kena..huhuhu

Softtouch [Hanim] said...

sy paling xsuka xde letrik..ssh kak eynda..panas..rasenya kalu sini xde letrik sy sanggup balik gombak.hehehehee

aanie said...

lamanya xde letrik...panas tuu...nasib baik rumah ada laman..blh la lepak luar...

lari topik..cun la tudung kak eynda..beli katne??

deqlis said...

singgah sini..kelakarlaa baca entri nie..teringat rumah deqlis mase takde elektrik dulu..hehe..masing2x seksi meksi dlm rumah kih kih kih...

takde elektrik ok lgik kan dari takde air....haru boru dibuatnya klu takde air...nak2x masuk jamban..hehe

Femes ke nama saya?
review Mr.Popper's Penguin
dah jumpa cikbintang

cik iman said...

best gak kalu xde letrik ni kak enyda..feelin~feelin candle lite dinner...=P **pluzz sauna free

aDieyZa said...

tp mmg aktiviti kat rumah agak terbatas kalau elektrik & air xde kan.. masa sekolah dulu, zana sanggup x gie sekolah sbb x sempat iron baju bila elektrik xde.. hihihi..

p/s: nice blog!!

$$ said...

terima kasih sbb sudi kunjung ke blog usang sy. terasa sgt vangga. terima kasih daun keladi, ada masa kunjung lg yerr,,,

Lia said...

bosankan klu takde karen kat umah.. jenuh boring kan...

Alin Marlini said...

kiki..Kak Eynda control cun..i like...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails