Friday, October 1, 2010

Mari Melawat Pulau Pinang......

Yuhuuuuuu....
Citer beraya tak habis lagi....tapi ni raya jalan2 makan angin pulak...alaaa pegi Penang aje....pegi pagi balik petang....bawak anak2 naik feri....sehari lepas jambatan Pulau Pinang berasap hari tu hihi....
Seronok la diaorg dapat naik feri...mama diaorg pun seronok jugak....macam le tak pernah naik kan....padahal membesar dgn feri jugak....dah nama orang utara....mesti la selalu jejak kaki ke Penang...ye tak :-)   
Sampai aje Penang kami tuju Muzium Pulau Pinang dulu....Adam la request nak pi muzium...dah tau kan dia suka tengok benda2 bersejarah....tapi sayang le kamera takleh bawak masuk dlm muzium...kalau nak tau ada apa kat dalam muzium tu sila melawat sendiri ye :-D Kami cuma boleh posing2 kat luar muzium je.....     


Hannah memang suka menyelit kat mana saje orang bergambar :-D
Kalau tak caya sila lihat gambar ni betul2....nampak Hannah tak? Kekekekeke......hubby dah cakap dah...nanti crop gambar ni sebab hannah interprem kat tepi :-p

Keretapi bukit bendera zaman dulu-duluuuuuuuu....
Lepas tu perut pun dah lapar....mana lagi kalau bukan nasi kandar kan....vrooommmm naik kete mencari restoran nasi kandar yg best! Mesti ramai yg tahu Restoran Hameediyah ni kan....salah satu restoran nasi kandar yg femes kat Penang...kat Jalan Campble.....restoran ni dah bukak cawangan lain selang beberapa unit dari yg asal ni....siap ber-ekon lagik...


Tapiiiiii.....kami tunggu kat luar restoran hampir 30 minit semata-mata nak makan nasi briyani tau!! Punya la ramai yg tengah makan2 kat dlm restoran....nampak gaya macam tak teringat nak balik pun diaorg tu hehe....

Ni ler briyaninyer...ayam goreng sedap sebab dagingnyer juicy tak kering macam setengah ayam goreng kat restoran lain....walaupun simple je lauk pilihan kami tapi licin pinggan ye...termasuk le hannah, sepinggan briyani habis kat dia!!
Perut kenyang kena jalan2 lagi...kasi makanan senang hadam hehe....cari rumah kelahiran P.Ramlee pulak...kat jalan apa ek...alamak sila google ye....kami pun cari jalan guna peta jugak kekekke....


Adam sukaaaa tempat ni sebab dia minat citer2 P.Ramlee.....sangat nostalgia bila masuk dlm rumah tu....sangat simple cara hidup orang zaman dulu....tapi takleh bergambar kat dalam rumah tu...so bergambar kat luar aje....

Puas hati ye Adam...dapat jugak jejak kaki kat rumah P.Ramlee tu....


Ada galeri kat situ....ada gambar2 P.Ramlee & the Geng...ada jual buku2...cd karaoke....cvd citer2 P.Ramlee....ada la beli skit2 utk Adam....eynda beli gambar size poskad....gambar arwah P.Ramlee & Saloma....sebab Saloma dlm gambar tu sangat cantik!!


Dah petang kena la balik rumah....mula2 nak naik feri...nampak kete q panjang....terus tuju ke jambatan Pulau Pinang.....Adam kata nak tengok jambatan Pulau Pinang....belum sempat naik jambatan dia dah zzzzzzzzzzzzz.....gerak cemana pun takmo bangun.....eynda kata kat hubby...jap lagi dah sampai hujung jambatan mesti Adam bangun...memang betul pun!! Kesian dia hahaha....tanya eynda.. "mana jambatan pulau pinang??" Dah lepas le adam....nasib baik mama snap gambar :-D
Sekian cerita pengembaraan kami di hari raya ke 3 :-D
 
Ada lagi gambar dlm facebook! eynda publish dulu entry ni..mana terkurang terlebih nanti eynda edit coz ada hal lain nak buat sekarang! :-D
 
Chowwww.....
 
 
 

13 comments:

Yan said...

Salam Eynda,

rasa teringin mengulangi nostalgia menaiki ferry tiap pagi dalam tahun 91-93. Duk Butterworth p maktab di Recsam, Penang. Naik kul 6.00am punya ferry..

Yan said...

Salam Eynda,

rasa teringin mengulangi nostalgia menaiki ferry tiap pagi dalam tahun 91-93. Duk Butterworth p maktab di Recsam, Penang. Naik kul 6.00am punya ferry..

Mr feckry said...

lame dah tak pergi penang..nasi briayni tu mengancam la

a.z.n.e.e said...

tak pegi kedai jeruk ke kak eynda.. itu satu benda wajib turun penang gak... hehehe

Eti said...

Wow, tak pernah pegi tempat2 yang you pegi kat Penang tu...

Zana said...

penang...kampungku...heheheh...
zana org penang pun tak penah pi lg rumah p.ramlee...
baguihnya adam minat benda2 sejarah ni

cts said...

eynda,
bestnya hamediyah..lama tk melawat situ:)

Softtouch [Hanim] said...

sy masa raya ari tu pun pegi penang tu..tp xdelah jln2 mcm kak eynda tu...xsmpat nk explore lebih pun...sy suka sgt penang..

sLEEping BEauty said...

p penang mesti naik feri kalau tak masa pergi , masa balik ke .. salah satu lah ..
heheee.. anak2 suka naik feri ..

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

nasi kandaq satu..
;)

IxoR@ said...

Penang... best...

Banyak makanan yg sedap-sedap...

Mia-Ina said...

mcm2x gelagat hannah ya....

sori lama x msk sini..br hari ni slps interview mia menyinggah membaca entry akak...rindu utk blogwalking

Farra Dhelina said...

wa best nya..untung adam dpt p rmh p .ramlee.. kt tak pnah lagi pgi kak..

lama nya tak p pulau pinang..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails