Ya Allah...lapangkanlah dadaku, permudahkanlah urusanku, hilangkanlah kekeluan pada lidahku agar mereka mengerti... Ameenn...

Kita Kawan...

Friday, January 15, 2010

Ombak Besar!

Apa kena mengena ombak besar dgn eynda??
Korang tido malam mesti bermimpi kan....
Ini adalah mimpi eynda 2 malam lepas....

Selalunyer mimpi berkait rapat dgn apa yg kita selalu pikirkan....tapi betulkah mimpi juga membawa petanda??
Atau kebetulan....

Eynda takde pikir langsung pasal ribut ke...earthquake ke....tsunami ke....
Tetiba 2 malam lepas termimpi pasal tsunami!!
Bila citer kat hubby petang semalam...dia kata maybe eynda dok baca pasal earthquake kat haiti tu...
Eehhh...eynda baru tau ada earthquake pagi semalam....

Petang semalam eynda google2 pasal tsunami....
Terkejut jugak la apa yg eynda nampak dlm mimpi rupanyer memang itu yg berlaku kalau tsunami melanda....




Mula2 eynda nampak macam ni....dari yg eynda google ni, ini gambar beberapa saat sebelum tsunami...tak tau apa benda ni tapi dlm mimpi eynda tersedut asap yg amat tebal...rasa macam itu la penghujung nyawa eynda!!

Hubby & anak2 ada kat satu bangunan tinggi macam hotel rasanyer....eynda pulak kat satu rumah depan hotel tu...rumah kecik sangat...macam kedai ke apa ntah....so eynda la terkena dulu :-(



Masa ni eynda nampak 1st ombak....tak brape kuat...ingatkan dah ok....tetiba datang satu lagi ombak...kali ni tinggiiiii ombak tu....setinggi pokok kelapa...sangat menakutkan sebab eynda macam nampak depan mata sendiri....sedih pun ada :-(



Last sekali ini la yg berlaku.....masa ni eynda hanya ingat kat hubby & anak2....tak tau apa yg jadi kat diaorg.....rasa macam menyesal sebab takde bersama diaorg masa kejadian ni....ngeri!!


Tapi....




Tetiba ombak tu hilang....air surut....eynda tak nampak benda lain...ntah ada yg mati ke...rosak ke...yg eynda nampak...eynda naik balik ke hotel yg hubby & anak2 ada tu...diaorg semua ok...selamat...alhamdulillah....lega sebab eynda pun selamat....




Hehehehe....nak citer pasal mimpi je pagi ni...kekadang mimpi buat kita teringat-ingat je kan....kekadang ada yg buat kita menangis bila bangun dari tido...ada yg buat kita tersenyum....

Eynda ingat lagi hari pertama eynda pakai tudung adalah hari arwah abah eynda meninggal tahun 2001....eynda dapat petanda bila malam tu eynda mimpi ada orang ajar eynda pakai tudung...dari jauh ada seorang wanita tua perhati sambil tersenyum...tetiba bila azan subuh MIL eynda gerak eynda bangun & bagitahu arwah abah baru meninggal...terus terasa betul dgn mimpi tu....hari tu jugak eynda menukar imej eynda....

Banyak lagi mimpi2 yg eynda dapat seakan petanda....masa nak kawin (tau la mimpi apa kan haha...ularrrrr)....masa nak peknen....masa awal peknen (nampak gender baby!)...banyak lagi la...sampai kan hubby kekadang risau bila eynda citer pasal mimpi kekekekek....haaaa...masa eynda nak peknenkan Hannah...MIL eynda mimpi ada orang nak dapat hadiah gelang emas...MIL cakap ada orang nak peknen nih....rupanyer eynda :-p

Apa-apa pun ini mungkin kebetulan atau kepercayaan orang tua2....tapi eynda percaya semuanyer datang dari Allah.... yg baik itu eynda ambik jadikan panduan...sebab kekadang mimpi kita boleh mengajar kita tentang hidup jugak kan ;-)




** Orang tua2 kata mimpi ombak besar sebab nak dapat rezeki....lagi besar ombak lagi besar rezeki yg kita nak dapat...wallahualam :-)





29 comments:

Mrs. Aiza (Nis) said...

seram..seram. lepas tengok cite 2012 smp skrg teringat2 lagi.

Mrs. Aiza (Nis) said...
This comment has been removed by the author.
eynda said...

Nis...eynda teringin nak tengok 2012 tu...nak kena cari dvd la...

MAKCIK REHAN said...

wang besarrr! wang besarrr!

saya putar abg Halim!!

Hv a nice weekend kak. :)

Lady of Leisure said...

ngerikan mimpi mcm ni..
tapi kalau petanda nak dapat rezeki alhamdulillah...
semoga akak sekeluarga sentiasa dimurahkan rezeki..
:)

LiAnA said...

penah dulu tak tau mimpi apa tah.. siap menangis teresak2 dlm tido.. hubby siap kejutkan muahaha.. siap kuar tu air mata hihi

Softtouch [Hanim] said...

betullah sis kalu kita mimipkan berasaskan air , banjir ke laut ker sungai ker mmg nak dpt reseki.mak sy ckplah..tp kalu sy mimpi ape2 sy xendahkanlah sbb sapelah sy ni nk dpt petunjuk

tp kalu mak sy mimpi ke boleh lah dipercayai..he he he

Syikin said...

rezeki nk masuk umah baru tu kak..heheh kadang2 mimpi mmg buat kita terpikir sepanjang hari... dan kadang2 tak de kaitan pun dengan apa yang kit abuat atau kita pikir sebelum tu.. cietr 2012.. tengok la kak.. best.. walaupun ada org cakap tak elok tengok tapi saya suka effect dan nilai2 kekeluargaan dalam citer tu.. take a positive thnking kan..heheh

iNa said...

kak eynda..
ina pun pnah dgr org tua2 ckp klau mimpi air ni mmg ada kene mengene ngan rezeki..
kire nk dpt rezeki la... :) ..
harap2 mcm tu la kan..
mane tau kak eynda dpt durian runtuh ke..hehe..jgn lupe kwn2.....hehehe..

byk kali gak akk dpt petanda dr mimpi kan..hurmm....dun worry la kak eynda.....xde ape2 tu...jgn pikir sgt ya.... :)

Ina dulu pnah mimpi sedih..lupe plak mimpi ape...dlm mimpi tu ina nangis..then bile sedar, mmg ade air mata meleleh kt tepi mata...huhuhu...

NJ said...

salam eynda
betol la tu..selalu kalau mimpi ada air bah ke..air sungai ke.. ombak besar ke mmg akan ada rezeki kita akan dpt..cuma x tau cepat atau lambat je..bukan nak taksub percaya mimpi tapi pengalaman kak N sendiri mmg betol berlaku..
kalau mimpi tu pulak kita akan rasa mcm benar2 berlaku dan terkejut bila sedar..
kak N penah mimpi gigi tercabut.. ishh terasa la kan..ade ke rompong akak ni pulak..sekali sedar mimpi rupernya..selang seminggu dpt kabar ada org meninggal..saudara dekat kita la..tgok la gigi atas katanya tanda lebih tua..gigi bawah tanda lebih muda dr kita..

x boleh terlalu taksub dgn mimpi tapi kadang ianya benar berlaku.. kita doakan jer yg baik dariNYA... wallahua'lam

adikmanje@ellyazarmilia said...

waaa...ada rejeki besar la ye...
hp baru lagi ke...kereta baru ke...
rantai leher baru ke...atau bb baru ke...hehehe...
adikpun ada penyakit mimpi ni..kalau adik mimpi adik pregg...sure ada org yg adik kenal terkena...tapi adik sendiri hampesss...tak kena pung...

Azmiezas said...

Betul tu eynda..kita pun pernah dengaq org cakap mcm tu..kalau mimpi air tanda rezeki..Wallahhualam..

~ Lady ell ~ said...

kadang2 mimpi tu buat kita selalu trfikir dn tringat2..apa2 pun ingat je lah pada Allah supaya tk ditimpa bencana kan..

Ena said...

As'Salam..

Moge mimpi tu semua memberi petanda yg baik utk akak & keluarga yeh!.. maner tau dpt durian runtuh ker!!.. :)

IdzaLia said...

iyelah lia pun penah dgr org tua2 citer mimpi ombak ni tp tak taulah pulak sahihnya.. sbb lia tak penah mimpi lagi.. hihi.. tapi seramkan tgk ombak besar2 tu..

Mia-Ina said...

wah petanda nk dpt rezki lbh pe kak ..alang2 nk masuk rasmi rumah baru nanti....

mcm2 akak mimpi ye..tp menjadi betul..

Uda said...

salam..
dasyat betul mimpi akak ni.. cam citer 2012.. mesti penat time tu..

E.L.I.Z.A said...

isk..very scary la mimpi mcm ni...eli penah gak mimpi tsunanami...bgn tdo terus nangis

tifa said...

Suspen betul entry kak aaynda ni ..Rupanya mimpi ....berderau darah ni :)

sisdee said...

eynda...kita pnah mimpi biras dtg n tenung muka kita mcm ada masalah...

tak lama pastu bil meninggal...

pernah juga mimpi mil...tak lama pastu dpt tau mil tak sihat...

tp mungkin kebetulan le..

kita still terbyg2 tsunami masa kena kat acheh dulu .. cian kat dorg..even mereka yg kat kedah tu kena kan..cian tul :(

yangyuyu said...

saya dah 2 kali mimpi tsunami eynda..

tak ingat la plak lepas mimpi ada rezkki masyuk

apapun mimpi mainan tidur,

Rinna said...

Mimpi nak pindah umah besar..laa nie.. :) Mungkin jugak nak dpt rezeki lebih..kut..

HUck said...

masa zaman belajar dulu selalu gak mimpi yang bawa petanda...klu ada mimpi mesti sesuatu akan berlaku..tapi banyak pasal kematian...

Tapi sekarang ni asyik mimpi hantu je..lama2 dah tak heran klu mimpi benda tu..hmm tu pe makna nyer yek kak..hehe

adha said...

eynda,
kita sgt takut kalau mimpi gg tecabut..ada sedara mara akan pergi tinggalkan kita..

2-3 mgu lepas kita mimpi gg geraham tanggal..

dan untuk sekian kalinya.. ia menjadi kenyataan.. mungkin hanya kebetulan..

kita paling takutt.. dlm byk kali mimpi cenggitu, sekali jek yg tak jd kenytaan..

tak percaya sgt tp mungkin itu petanda
wallahualam

cik mas said...

saya penah baca dalam buku kalau mimpi air tandanya nak peknen.. rezki ler tu kan.. hehehe.. tapi ni ombak besar tatau ler sama ke idak..

zailamohamad said...

kalau nak dapat rezeki Alhamdulillah tapi kalau terjadi kat dunia sebenar, isy rase macam takut sangat2 kan..tengok mangsa tsunami dulu buatkan zaila insaf sekejap tentang betapa kita hidup kat dunia ni hanya sementara sahaja, ALLAH juga yang kekal & maha berkuasa di atas sesuatu;-)

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

kalau mimpinye dapat rezeki besar alhamdulillah...
hehehehe...

shabiela said...

kdg2 suka ngn mimpi, kdg2 takut.. hu hu.. mimpi emas nk dpt baby ek? mimpi air biasanya murah rezeki kan.. akak mimpi tsunami, bertambah2 murah rezeki akak kot.. insyaAllah..

rosma said...

lau sblm tidur amek air sembahyang disertakan ngan zikir2 Allah..lau mimpi bile tdr tu dikatakan mimpi bawa petunjuk..emm tp petunjuk cmne tu yg xpasti..

Related Posts with Thumbnails