Thursday, October 1, 2009

Hijau-hijauan.....

Kalau balik rumah mama eynda, nak pulang ke shah alam mesti macam2 bekal eynda dapat...kat rumah MIL pun gitu....seronok kan... :-) Macam kat rumah mama eynda, kat belakang rumah mama eynda bercucuk tanam... Ada kangkung...
Cili padi...apa lagi satu dlm pasu tu ntah...daun kesum (org kedah panggey cenohom hehe..)
Pokok betik...terung bulat....dulu2 ada bendi.... Banyak lagi la...daun kucai....timun....etc... So mama eynda selalu kutip hasilan ni & eynda bawak balik shah alam...jimat duit utk barang dapur skit :-p

11 comments:

Azmiezas said...

Kita pun suka bercucuk tanam..tapi tak pernah hidup pun...agaknya tangan panas kot...

ratna said...

betul tu.. jimat sikit. tak yah nak pegi pasar beli semua2 tu. saya teringin gak nak mcm gitu.. tp masa jer tak der nak menjaga.. alasannn..

eynda said...

Azmiezas...ratna...senang kan...nak masak pegi belakang rumah je terutama cili padi...cili merah...daun pandan...eynda pun nak bercucuk tanam gak la bila masuk rumah baru nanti...tapi tak tau la tangan eynda ni panas ke sejuk ke hijau ke...merah ke...hehe..

MommyCT said...

samalah eynda...my mom pun rajin. Skrg my maid dah tanam daun kesum, cili api, serai, kunyit, halia..idup lak tu. I dulu tanam takmau nye idup.

Lady of Leisure said...

hehehe.. kak eynda ni bila keluaq cakap loghat kedah dia lady suka betul la.. hehehe.. org utara panggil cenohom kan.. wakaka... lady back in perlis pun panggil cenohom..
wajib ada kalau buat laksa atau asam pedas ni..

Willie said...

Kirim Sarawak leh?

::i.e.r.a:: said...

eynda...iera tahu aper lagi satu tuh...pokok misai kucing yg bunga putih tuh ek.. itu elok tau utk org yg ada darah tinggi.Rajinnyer mak yam bercucuk tanam..
iera ni tangan panas..hubby iera yg suka menanam nih.depan umah iera tanah x luas sgt,dia tanam daunpandan,cenehom,kunyit,daun limau purut,cili api,daun mengkudu putih dan x lupa daun karapoley.. iera hanya siram jer... heheheee

kikin said...

wah bestnya eynda..kalau mcm tu saya nak cuba becucuk tanam juga . jimat duit dan hepi leh kuar peluh gitu!

neezareef said...

org tua mmg kan eynda x leh duduk diam lg2 dgn tanaman..suke btl...tgn pn sejuk subur je

Mia-Ina said...

betul tu kak eynda..jimat belanja

esok2 klu mia kahwin pun, mia nk hubby mia tanam mcm2..dia ada bakat menanam..haha

shabiela said...

sama ngn sha, tiap kali blk kg hb, penuh keta ngn tanaman.. mcm nk jual kt psr lak.. pil sha dok kg.. mcm2 mrk tnam.. kalo musim buah best, penuh keta.. hb x suka musim durian, nnti keta dia bau.. tp mkn nak.. he he..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails