Wednesday, November 20, 2013

Adam...UPSR...Hari Terakhir Persekolahan....



Assalamualaikum.....







Debaran keputusan UPSR dah berakhir.... walaupun bukan dapat 5A... tetap bangga sebab dah macam2 kita buat kan Adam.... Adam rajin pegi sekolah.... 3 kali seminggu Adam ada tuisyen waktu malam.... setiap sabtu kita korbankan cuti waktu pagi sampai tengahari sebab Adam kena pegi kelas tambahan.... beberapa bulan sebelum UPSR Adam ada kelas gerak gempur.... kekadang dari 7.35am sampai 4pm Adam masih kat sekolah dgn aktiviti sekolah.... ada solat hajat kat sekolah setiap pagi Jumaat utk pelajar UPSR... ada solat hajat bersama ibu bapa beberapa hari sebelum UPSR....

Allah kata bagi 3B1A1C kat Adam.....

Mama & ayah redha.... ada hikmah disebalik sesuatu kejadian.... tak guna nak masam muka dgn anak.... takde guna nak naik berang sebab anak tak dapatkan 5A utk kita.... Ada anak pun dah bersyukur.... ada anak yg baik pun dah bersyukur... ada anak yg sempurna tubuh badan pun dah bersyukur.... UPSR hanya penutup pembelajaran di sekolah rendah... masih panjang lagi jalan hidup Adam.... kita bertarung lagi di sekolah menengah...InsyaAllah... mama tak pernah putus asa dgn anak-anak.... 

Pernah dengar orang kata.... anak2 dapat 5A kita canang merata.... kalau tak dapat 5A diam pulak.... eynda takmau jadi macam tu..... kalau malu eynda takkan buat entry macam ni kot hehe...





Hari terakhir di sekolah rendah.... teruja eynda tengok apatah lagi yg ada signature penuh kat baju2 uniform sekolah tak kira lelaki perempuan.... 





Akan merindui tempat menunggu Adam keluar dari sekolah ni... elehhhh.... macam la jauh kan... kalau rajin hari2 boleh lalu situ heheh...

Syukurlah tahun depan Adam dapat masuk sekolah menengah bersebelahan sekolah Hannah.... dua2 sekolah petang... Allah permudahkan urusan eynda utk tahun depan... termakbul jugak doa eynda ...


Kita selalu mintak macam-macam kat Allah kan.... tapi tak semua yg kita nak Dia bagi.... Dia bagi apa yg kita perlu aje.... Dia bagi apa yg sesuai utk kita aje.... Alhamdulillah :-)











32 comments:

NM03 said...

takpe... ini hanya permulaan utk adam. asalkan adam rajin berusaha, selebihnya beserah pada Dia. enyda dah buat yang terbaik utk anak2 kan... nway, adam dah nmpk anak bujang... ensem la...

JUJU - DIARI HIDUPKU said...

Salam..

Rasa tersentuh hati baca entry ni, tambahan pulak waktu hujan begini..anak Ju pun UPSR juga
2A3B. Ju pun tak malu nak bgitau orang keputusan anak sbb bagi Ju akan ada banyak lagi kejayaan menanti kerana perjalanan hidup ini amat indah sebenarnya. tunggu kita jer untuk mencorakkannya.

SueGinola said...

Assalamulaikum....
Tahniah Adam...

In sya Allah panjang lagi perjalanan hidup Adam...semoga berjaya dalam hidup...!!..^_^

ALoNa CintamaniszLite said...

betul tu eynda...
sebab dia dh cuba buat yg terbaik, eynda ngan somi pun dh cuba lakukan yg terbaik utk dia termasuk join aktiviti utk kejayaan dia...bila xdpt keputusan yg diidamkan...tak perlu laa nak marahkan anak, masam muka ngan anak..
Sebagai ibubapa, kena bagi sokongan padu jgk pd mereka...supaya tak merasa dipinggirkan bila peroleh keputusan yg begitu.
Tahniah pd adam. Semoga di alam sekolah menengah ni adam lebih sukses. Amin..

ummisara said...

Cik Putih,

I suka cara u. Tahniah to both of you and tahniah untuk adam.

Bila dah berusaha, apa yang kita dapat, kita kena bersyukur dan berbangga.

Jauh lagi perjalanan, cakap adam good luck.

irmafittaputri said...

bersyukur keyword utama kak... banyak lagi kesusahan hati ibu bapa lain yang akak lebih beruntung... biasa budak lelaki mmg macam ni.. diorg akan matang ikut usia... apapun kita lebih bersyukur..tahniah Adam

Nurulhuda Abdul Latip said...

Kenapa nak malu anak tak dapat 5A kan kak..Its ok...Pada saya rezeki Tuhan bagi kat masing-masing..Saya doakan Adam akan cemerlang dunia akhirat..Percayalah perjalanan masih jauh lagi...Tahniah untuk Adam!

msredcheesecake said...

cngrats adam.... bukan senang nak dpt tu....

Farah Zamri said...

tahniah Abang Adam :)
takpe, still a long way to go.

Kak Eynda cakap kat Adam,
"NEVER GIVE UP. there is no such thing as ending, just a new beginning!".

all the best untuk future undertaking.

Anna Da Lady said...

tak semestinya 'gagal' sekarang akan 'gagal' selamanya tak? :) ada kawan saya yang dah habis phd, tapi masa degree dulu result dia biasa jek! betullah kata orang, usaha tu lebih utama..bukan bergantung pada 'kepandaian' semata-mata.

ibuayu said...

Tahniah adam..ini baru permulaan..UPSR bukan penentunya.Sekejap je dah sek menengah lak

Yanti Isa said...

Ini baru permulaan , perjalanan masih jauh . Moga adam berjaya dalam hidup , dunia dan akhirat .

aizamia3 said...

Tahniah buat Adam.. takpe.. masih jauh lagi perjalanan..

psstt: eemm.. rasa pernah sampai kat sekolah ni teman sorang cikgu sekolah tu.. ni kat area Shah Alam dua ek.. tak ingatlah tapi sebelum sampai puncak alam kan..

ana said...

tahniah adam....result sama dengan eisya...hehe...takpa la eynda...long journey lagi....sy dulu pun penilaian darjah 5 takde A pun...hihi....tp masuk sekolah menengah baru saya pulun...jgn sedih2 ok...kalau dapat 5A kang kena masuk asrama penuh plak bak kata rizza sbb sedih mula2 masuk asrama...huhu...

apa pun....yg penting baik akhlak....ok adam....:-D

Alin Marlini said...

betul tu kak eynda...mereka telah berusaha sehabisnya...mungkin td rezeki mereka kali ini.

pd awalnya memang alin pun rasa down sangat sebab mak target lain tp anak dpt lain..tp sebelum pergi amik result...alin dah kata kat balqis yang takkan marah2...

anak2 alin plak dah sorang sekolah petang sorang sekolah pagi...hehehehe

eynda said...

TQ semua yg beri komen.... semoga anak2 kita berjaya di dunia & akhirat...a meennn :-)

syalinda johari said...

Tahniah adam.. Adam.. masih jauh lagi perjalanan kamu dihadapan nanti...
moga jadi anak yang baik dan anak yang soleh.. in shaa allah....

rostina76 said...

it's ok eynda… mmg la kdg2 kita frust & sedih bila apa yg diharap tak dpt, tapi ros salute eynda sbb redha dgn apa jua yg Allah berikan. pepepun, masih jauh perjalanan hidup adam….kita doakan yg terbaik dunia & akhirat utk adam & hannah juga.

zurayusoff said...

kak...
jgn terlalu bersedih kiranya anak tidak berjaya mendapat 5A...
tetapi bersedihlah andainya anak tidak mahu bersolat...
semasa melalui titian sirat...AMALAN yang akan ditanya....bukannya KEJAYAAN yang akan disoalkan...

d!LLah said...

tahniah Adam..well done..
janji Adam rajin sudaaa
UPSR baru starting buat Adam...
SPM nanti Adam gomo terus ye..

izzeyda said...

tahniah Adam..perjalanan Adam masih jauh, UPSR bukanlah kayu pengukur bagi kejayaan di masa hadapan.. In Shaa Allah PMR, SPM nanti Adam akan dapat keputusan lebih cemerlang dari sekarang..Amin..

Mama Aida said...

Tahniah buat adam...takpe...upsr tak menentukan anak kita soleh atau akan berjaya kelak.masih ada banyak peluang selain dari yang ada...auntie doakan adam berjaya dunia dan akhirat.

Mama Aida said...

Tahniah buat adam...takpe...upsr tak menentukan anak kita soleh atau akan berjaya kelak.masih ada banyak peluang selain dari yang ada...auntie doakan adam berjaya dunia dan akhirat.

zulieta said...

makin smart dah abang Adam sekarang..
kalau kata anak foreigner pun boleh kak.
kak eynda ni mix eh?

Kakzakie said...

Betul kata eynda.. UPSR sekadar penutup sekolah rendah. Bahkan PMR pun keputusan baik tetap masa nak mohon apa juga jawatan org tak tengok pun...

Apa yg penting jadi anak yg tidak menyusahkan org tua. Senang kata jadi 'orang'. Kalau cemerlang tapi menggusarkan hati tak guna satu sen..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Eynda..

alhamdulillah utk result tu walaupun masih blh dpt yg terbaik.. :)
tahniah adam..
teringat cma time sek dulu,bila last2 day mesti ada contengan2 baju.. hihi..

salam kenal..thanks follow blog cma kak :)

mama_ka0ri said...

tahniah adam..:)

Kesuma Angsana said...

yup apapun keputusannyer kita kena redha & anak kita dah buat yg terbaik kan.. masih jauh lg perjalanan mereka yang penting terus sokong & doa buta mereka jangan putus ye!

Kesuma Angsana said...

yup apapun keputusannyer kita kena redha & anak kita dah buat yg terbaik kan.. masih jauh lg perjalanan mereka yang penting terus sokong & doa buta mereka jangan putus ye!

mommy otai said...

Cgrats adam syg..auntie doakn adam berjaya dunia dan akhirat..amin

Khai♥Rin : anies said...

TAHNIAH ADAM...x mengapa..rezeki adam masih pnjg lg...UPSR bkn penamat segalanya...insya allah..SPM nnt buatlah yg terbaik! all the best yok!

fazianbatrisyia said...

tak apa kak..syukur semua lulus. sy perhatikan x semestinya result biasa tak boleh jadi luar biasa...ada tu sy tgk result biasa..kerja engineer jugak...sambung master lagi skrg ni sambil kerja. doakan yg terbaik.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails