Friday, February 15, 2013

Tinggal Kenangan.


Assalamualaikum....



Eynda pernah letak gambar2 mereka dlm FB.... ikan-ikan yg manja.... dengar suara tuan aje diaorg jelmakan diri... bila masukkan tangan kita dlm air, diaorg akan naik atas tapak tangan.... sayang sangat dgn ikan2 ni....





Yg betina ni suka naik atas daun keladi...menyeget je berenang atas daun :-)




Tapi kini tinggal kenangan... setakat tu je eynda boleh bela diaorg.... dah mati... bukan sebab sakit... tapi hujan turun lebat sangat minggu2 yg lepas.... hujan dari pagi ke petang tak berhenti.... air penuh tempayan... eynda syak ikan2 ni terjatuh dari tempayan....

Dua-dua eynda yg jumpa dulu.... yg jantan tu pepagi masa nak bagi makan... cari2 tak jumpa...eynda dah rasa seram sejuk...eynda keluarkan semua pokok kiambang...tak jumpa jugak... last2 ternampak atas tanah dah dihurung semut .... kalau boleh diulang masa nak je eynda bangun tengah malam jaga dia...:-(

4 hari kemudian hujan turun lebat dari pagi ke petang.... dah petang skit eynda nak masuk rumah balik dari gym....eynda tengok air tempayan dah penuh sangat2....cuak lagi sekali.... terus keluarkan pokok kiambang...tak nampak yg betina.... letak makanan takde respon... last2 jumpa atas tanah jugak.... eynda pegang... ikan tu masih bergerak... terkejut eynda... cepat2 masukkan balik dlm tempayan.... tapi bila masuk dlm tempayan ikan tu tenggelam...huwaaaaaa..... tak reti buat CPR utk ikan.... eynda biarkan dlm tempayan.... tak tengok langsung sebab tak sampai hati... hubby balik keje malam tu pun biarkan dulu...esok tu kami tengok dah mati keras dlm tempayan :-(

Sedih sangat...walaupun ikan kecik je... hati eynda tetap rasa macam dihiris... hubby pulak masa ikan jantan mati eynda sms dia...kesian sedih sampai tak tenang kat office.... bila yg betina mati eynda tunggu sampai hubby balik rumah baru eynda citer... tak sampai hati... eynda ingat nak elak bela kucing sebab risiko macam ni la... rupanya bela ikan pun bonding kuat antara ikan & tuan...

Tinggal la ikan2 dlm akuarium aje..... dah beli ikan laga pengganti letak dlm tempayan.... setiap masa eynda tengok sukatan air tempayan... fobia...kesian kalau jadi lagi.... cuma ikan laga jantan kali ni macam kurang manja.... takpe sabar.... walaupun hari2 dia nyorok kalau nampak eynda grrrrr.....



Nak ambik gambar dia pun susah... berbanding yg jinak2 tu.... takpe lama2 nak bagi dia manja jugak.... 




* Rindu kat Freedom & Shelly.... (nama atas ehsan Hannah)... yg baru nama Sammy..hannah gak pilih nama...






9 comments:

Kina said...

sabar ye eynda.. saya pun jenis very attached dgn pet sebab tu tak bela apa2.. nanti berminggu-minggu sedih kalau pet mati.. :)

Cik Puan Rara said...

ala sbr eh sis,nt beli ikan lain k.

mama maman aka yana said...

nnt ganti baru.. insyaallah boleh ada kwn balik yg tinggal.. hehe

LydSunshine said...

Kalau ikutkan, saya suka sgt nak bela ikan. Tapi selalu rasa tak sampai hati.

fazianbatrisyia said...

Dah bela memang kita sayang. Sy tak sanggup nak ada pet buat masa ini. Sungguh meragut emosi bila kesayang tak ada di sisi...cehh...jiwang la pulak...

Rindu kucing sy...nama dia BRAD...org kata dia dah jadi arwah...

Nafira usof said...

hehehe.. joint sekaki.. sayu plak baca citer kehilangan ikan nih..
camtuh lah kan.. bila dah lama bela, manja2.. bila hilang, sedih kan~

Alin Marlini said...

letak dalam umah plak kak eynda...

izzeyda said...

sabar la kak eynda..saya dlu pn penah bela ikan..ada skali tu pi kursus..blk tu tgk smua ikan dh mati sbb pump air rosak..skrg ni bela arnab plak, sbb anak yg nk bela..penah skali tu ilang, sedih jgk rs ati ni..nasib baik jmpa blk, skrg ni jaga elok2..takut ilang @ mati plak..sedih rsnya..

Shida said...

shida yg baca cerita akak ni dh meleleh airmata,apatah lagi kak eynda yg membelanya kann..huhu..
sabar eh kak eynda n famili..nnti bli ikan lain..:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails