Ya Allah...lapangkanlah dadaku, permudahkanlah urusanku, hilangkanlah kekeluan pada lidahku agar mereka mengerti... Ameenn...

Kita Kawan...

Tuesday, November 20, 2012

Si Boboi....



Assalamualaikum....








Kucing ni eynda kutip tepi jalan masa balik Syawal lepas.... kurus kering masa tu.... kesian sangat ... daripada dia mati gitu je eynda ambik la... memandangkan time tu semua ofis & restoran berdekatan cuti raya... tepi hutan, tepi sungai, merayau bawah kete orang... baik eynda selamatkan dia...




Masa bawak balik ke rumah mama eynda kucing ni asyik makan makan makan.... nampak sangat dah brape hari tak makan.... dari lemah longlai mata terbeliak kurus kering, dalam beberapa hari dia dah pulih.... dah mula aktif...mula menikus.... susah nak dukung mesti nak lompat lari.... 

Kami namakan dia boboi!!


Aidil Adha yg lepas eynda tak balik kedah.... tetiba mama call... boboi hilang!! Maklum la hari raya ramai org saling ziarah... kete org luar banyak masuk lorong rumah kami.... petang raya pertama boboi keluar tak balik2 dah sampai esok tu... 

Mama kata dah le boboi dah besar.... macam musang pun ada... ekor kembang.... mesti ada org teringin nak jadi tuan dia.... ataupun sape2 langgar... huwaaaaa.... eynda yg dengar ni cuba bersabar banyak2.... takmau layan rasa sedih sangat.... sedih sebab eynda yg ambik dia... pepandai pulak kalau org nak curi kan... kalau kena langgar eynda redha.... dari kecik dah banyak kucing eynda mati sakit...mati kena langgar....yg kena langgar eynda sendiri dengar tulang patah remuk pun ada... eynda trauma sebulan!

Lepas2 tu mama dah tak update pasal boboi... mungkin hilang terus.... eynda pun tak sentuh langsung bab boboi kalau call mama... hati sayu....

Baru2 ni eynda balik kampung.... rabu minggu lepas la.... masuk je lorong rumah mama, eynda terus sayu... walaupun ada lagi 2 ekor kucing.... tapi tetap rasa kehilangan.... petanda jugak kot... sebelum tu eynda asyik suruh adik eynda snapkan gambar boboi... tolong la tag kat fb... nak tengok boboi dah besar... brape kali mintak... kat mama pun eynda cakap... sekeping pun diaorg tak snap.... petanda kot takkan ada kenangan boboi tinggal utk eynda...huhu sedih betoi....eynda pun cuba tenangkan hati... mungkin cara eynda ambik boboi tak kena... tak dapat restu...

Dah salam2 mama.... dalam rumah mama tu eynda nampak sangkar kosong tempat boboi tido sejak kecik... dia keluar main2 makan2...tido malam mesti masuk sangkar dia... sedih lagi...

10 minit kemudian Hannah la panggil eynda....

"Mama..... sape tu?? Macam ada kucing lain je tepi Joe..." Joe kucing kedua kat rumah mama...masa boboi kecik Joe la ngasuh.... Eynda jenguk luar rumah ... terus berdebar.... terus panggil mama yg ada kat dapur...


"Mamaaaaaa!! Mai tengok sat.... kucing sape ni? Ehhh bukan boboi ke??" Dalam hati kata boboi tapi tak kot..... mama tak citer apa pun....

Mama datang ke ruang tamu depan.... tersenyum-senyum.... "Haaaa.... tu la.... lepas hilang 2 hari dia balik rumah....mama saja takmau citer awal2... nak bagi seprais..." 

Fuhhhhh..... kalau ada candid tv memang kantoi eynda time tu..... memang betul2 seprais la... rasa lega hati Allah saje yg tahu... macam jumpa balik anak yg hilang!!

Mungkin ada orang ambik tapi tak tahan daulat, lepaskan dia balik.... atau mungkin dia sesat.... mama kata masa balik tu dia makan makan makan.... nampak kurus skit masa tu... kesian boboi... Alhamdulillah dah balik rumah yeayyyy.... terasa indah balik dunia hehe... sebab tu la takmau bela kucing sendiri.... jadi apa-apa memang kesannyer hebat kat eynda.... bagi je mama bela tapi mama pun tahu dah peel anak dia ni... kalau ada kucing mati ke memang mama susah hati tak tau nak cakap cemana kat eynda....








Inilah boboi sekarang..... dah besar... mama kata masa eynda jumpa dia mungkin dia baru 2 bulan... now mungkin 5 bulan usia dia... maknanyer kalau panjang umur dia akan lagi membesar hehe... go boboi go! Perangai masih macam kecik2 dulu... suka menikus... tapi manja tu terserlah... sentiasa dengar dia "mengeroh"....

Balik bulan Mac tahun depan kita jumpa lagi na boboi..... jangan notty2 merayau tak tentu hala... kamu tu hensem.... nanti ada yg berkenan bawak balik rumah lagi susah la hahahaha....

Sekian citer dari catlover yg pernah tido dgn hampir 10 ekor kucing sekatil masa zaman remaja :-D








16 comments:

syalinda johari said...

gebunya boboi, ekor jenis kembang...

SadiyanaSadikin @ $$ said...

sesuai sgt name boboi. hensem.

:: Mrs.Eady :: said...

comel nyer boboi!! :)

Lynn Hamzah said...

patutlah eynda sayang sangat...boboi memang handsome...hehehe...

DaZzlingLilLy said...

kembang ekor boboi ni..kucing ni kalo kita bela mmg terus rasa sayang mcm anak sendiri..

Lia said...

bulu dia mcm kucing lia, nama kuyot.. hihi

fiza said...

Comel. Tapi gambo yg last tu siyes betul muka boboi erk ☺☺

rostina76 said...

soooo sweat of u Eynda the cat lover. tapi mmg org2 yg suka @kucing ni penyayang (mmg blh nampak dr pewatakan Eynda). Ros ni plak mmg jenis xreti nak bela2 pet. btw cantiknya ekor si boboi tu. mcm kucing parsi

saniah said...

Oo boboi kluar cari girlfren la tu...hehee
Mmg hansem boboi ni...ekor kembang laa

LydSunshine said...

Kucing saya dulu pun ada nama boboi dan rupa dia pun lebih kurang mcm ni. Tapi dah hilang. Mungkin mati kot.

Azzie Mdzin said...

auntie, nia azie adik hasni. comey boboi ekoq kembang. azie ada kucing gak nama uchi. ekoq kembang n corak cm boboi. tp uchi gegurl. rupanya ada gak yg penah tdo ngn kucing. best kn tdoq ngn depa. nnti dengar depa ngeroh.. =)

ratna said...

Muka boboi agak garang lah...hehehehe..

Mas said...

cute la nama dia, boboi!

kucing kalu gemok2 n gebus2 mmg sdp buat bantal peluk. heheh...

reyna cikgu pra said...

Teringat lak kat ciko kan kak?

reyna cikgu pra said...

Teringat lak kat ciko kan kak?

reyna cikgu pra said...

Teringat lak kat ciko kan kak?

Related Posts with Thumbnails