Tuesday, September 25, 2012

Kopok Lekor & Tulang Ikan....



Assalamualaikum.......

Selamat pagi semua....





Ada sesuatu berlaku tengahari semalam....

Hannah & kopok lekor....Hannah & adam memang suka makan kopok lekor sejak kecik..... Hannah suka yg tebal... Adam suka yg nipis & rangup....

Dugaan Allah datang semalam.... macam biasa on the way nak ambik Adam kat sekolah kekadang Hannah nak makan kopok lekor.... so belikan dia RM1.....

Kopok yg pertama dia makan ok je.... kopok yg kedua eynda ambik dari plastik, eynda dah rasa tak sedap hati.... mula2 nampak ada setompok kaler hijau...dot dot kecik je... eynda buang bahagian tu & bagi kat Hannah.... silap eynda jugak... patutnya eynda buang terus kopok lekor tu & bagi yg lain kat Hannah.... pilih punya pilih yg dalam plastik pulak tu... gigitan kedua Hannah, Hannah dah lain macam.... nangis2.... dia kata sakit kat tekak... ahhh sudahhh.... apa pulak ni.... tulang ke? Masih cuba relaks kan Hannah... ingatkan tulang selalunyer kecik2 je dlm kopok lekor kan.... suruh Hannah minum air banyak2.... still sakit katanyer....

Balik rumah Hannah dah monyok.... sedih je... tak hepi macam selalu... nak makan apa pun tak boleh.... sakit tekak katanyer.... eynda mintak pendapat kawan2 kat FB... thanks semua yg bagi petua.... eynda try semua tak menjadi.... last2 dah petang eynda ambik lampu suluh & suruh Hannah nganga mulut.... konfirm tulang.... & tebal!!

Susah hati dahhhh... cemana ni... ni jenis bukan boleh keluar sendiri ni.... eynda sms hubby... bagitahu apa dah jadi... nak bawak pi klinik tapi tak berani eynda je bawak Hannah.... eynda tak cukup semangat kalau bab anak2 sakit cam ni.... kebetulan hubby ada kat area Subang, terus dia balik & bawak kami pegi klinik petang semalam...

Masuk je bilik doktor, Hannah nampak katil... dia dah mula takut... takmau.. takmau... jenuh pujuk... cakap doktor nak tengok dgn lampu suluh macam mama buat.... nasib dia termakan pujuk.... doktor tengok memang doktor cakap tulanglah.... then doktor ambik penyepit besi macam gunting... spatula ke? Hannah dah nanges2.... melalak2 dia.... kesiannyaaaa.... eynda je masuk temankan Hannah... hubby tunggu luar dgn Adam.... memang serah bulat2 kat kepakaran doktor.... sambil tu hati dok berdoa je... tolong la permudahkan proses ni.... seksanyaaaa....

3-4 kali doktor try nak ambik tulang keluar.... last2 eynda pegang kepala Hannah, tekan skit supaya dia tak bangun.... sorang nurse pegang kuat tangan Hannah....sorang lagi nurse pegang kuat kaki Hannah... doktor bukak mulut Hannah.... Hannah menggelupur so terpaksa buat cam tu.... nasib la Hannah melalak... senang sikit kot doktor buat keje.... eynda time tu paling muka ke tempat lain... tak sanggup nak tengok Hannah.... time tu dah takde perasaan apa dah... hati rasa macam orang kejam... buang rasa sedih... buang rasa kesian... sebab kalau eynda lemah susah... takut diri cakap suruh doktor stop proses tu sebab kesian kan... pikir utk kebaikan Hannah je... :-( 

Dalam 5 saat je lepas kami pegang Hannah tu terus doktor dapat keluarkan tulang tu...fuhhhh.... Alhamdulillahhhh.... tu je keluar dari mulut eynda.... lega sangat2!!

Eynda mintak tulang tu utk simpan....mak aiiii... masa eynda suluh tengok nampak tebal tapi pendek.... rupanya...



Panjang ok!! Kalau orang dewasa kena pun seksa ni!! Doktor kata tulang tu terkena kat bahagian tonsil Hannah so doktor bagi antibiotik & paracetamol supaya takde infection...






Hannah lepas dah selesai buang tulang.... baru la nampak senyuman tapi nampak letih skit.... terus dengar suara kecik dia nyanyi2.... sembang gelak2 macam biasa....

Hubby eynda suruh eynda bisik2 kat penjual kopok lekor tu... bukan salah dia jugak... sebab dia mungkin ambik dari supplier.... cuma nak suruh dia hati2... takut jadi kat orang lain pulak.... kalau yg dewasa mungkin dah boleh rasa ada tulang besar sebelum telan kan... budak2 kecik ni mana laaaa tahu... nak kontrol apa yg tertelan pun tak boleh macam kita yg besar ni... tapi eynda rasa serba salah la pulak.... gerai ni dah jadi tempat kebiasaan kami beli kopok lekor & makanan goreng2 yg lain... dah kenal lama... takut sebab setengah orang susah nak terima teguran... elok2 kenal mesra nanti dia pulak start masam muka... kalau dia open minded ok la kan... lagipun semalam kakak yg kenal eynda tu takde... yg tolong jual tu budak perempuan lain.... diaorg boleh jugak tak ngaku eynda beli kat situ semalam...hhmmm... dilemma....pikir macam2 sangat ni hehehe...

Apa-apa pun sebagai pengajaran semua, dgn pengalaman kami ni... berhati-hati la.... kat mana2 pun boleh jadi kalau Allah nak turunkan dugaan... No more kopok lekor buat eynda & anak2 buat masa ni.... masih trauma hehehe.... eynda sendiri tak suka makan ikan sekor2 tu sebab tekak eynda ni pantang ada tulang...walaupun tulang kecik... mesti tersangkut.... nak makan boleh tapi memang hati2 giler masa makan tu... boleh jadi berjam-jam ngadap isi ikan... mata terbeliak besar je sebab nak tengok tulang... pinggan eynda akan penuh dgn tulang2 dari halus sampai le yg besar tebal hahahah.....

Syukur.... Alhamdulillah..... last week dugaan dgn Adam.... minggu ni dugaan dgn Hannah.... eynda percaya apa yg berlaku pasti ada hikmah yg tersembunyi... Wallahu'alam....

Sekian...














16 comments:

Huda said...

La kesiannya, ni yang nak buat saya hati2..anak2 saya pun suka makan kopok lekor so kena beware la..Hmm sebab tu kalau saya nak beli ikan saya nengok jenis ikan, sebab kes2 cam ginilah yang buat saya takut, nasib hannah dah ok yea.

Mass said...

wah eynda...boleh tahan besar tulang ikan tu..panjangnyerr...mesti sakit...camner bole tulang x hancur kan...

Izza - Jiejah said...

seram tgk tulang tu ,agak² berapa cm ek eynda?

eynda bisik² la dekat akak penjual tu ,bisik time x de org hehehe

zailamohamad said...

kesian dekat Hannah..nasib baik boleh keluarkan tulang tu kan..

AyuArjuna BiGoshh said...

ya allah kak, besar jugak tulang tu..moga hanna cpt sembuh...

syafisyifa' said...

Panjang juga tulang ikan tu.alhamdulillah dh keluar tulang tu kan.

fazian.batrisyia said...

Syukur dah selamat. Sakit tu tulang tajam cam tu...ada org tertusuk tulang ikan, akhirnya sampai fobia nak makan ikan lagi...Sy aritu pun dah kena...sebab mkn tak belek sangat kejar masa nak jaga si kecik Najla. Kena amik perhatian lebih lepas ni kan pengajaran.

|| NaFiRaa || said...

Alhamdulillah~ nasib lah dapat cabut.. kesiannye.. kalo orang dewasa pon tak tahan, apalagi budak2..
kena lebih hati2 lepas nih..

LydSunshine said...

Panjangnya tulang ikan yg terlekat kat budak comel tu. Atau pun kalo nak makan lagi boleh, cuma kena pesan kat Hannah, suruh kunyah lama2. Kalo ada tulang boleh rasa.

syalinda johari said...

siannya Hannah, tebal dan panjang jugak tulang tu..lepas ni kena hati2 bila makan keropok lekor...

puan.mila said...

besar jgk tulang tu..tercekik tulang kecil pun dh ase bisanya..lps nih berhati2 ye kak..

ibh_sue said...

Aduihh!!..seriau dgr..Tercekik tulang sgt seksa. Lg la klu budak2 yg kena..huhuhu..sian hannah

izzeyda said...

lepas ni kak eynda kena lebih bhati2..panjang tulang tu..klu kita yg dewasa ni pn maunya sakit, inikan plak hannah..apapn alhamdulillah hannah pn dh ok..

fiza said...

Panjang juga tulang ikan tu yer. Kita yg tercekik ni pon rasa sakit & tak selesa inikan bebudak. Alhamdulillah hannah dah ok.

Kasih Salina said...

takut juga tengok tulang tu kak..kesiannya, dah tengok hannah jadi camtu risau la pulak hati ni sebab anak2 kami pun suka makan keropok lekor..

Azreen said...

alaa..kesiannye hannah, sy pun x sampai hati kalau kena teman anak mcm tu..tgk anak nangis rasa mcm nak suruh dr stop..tp tu la kan, kena tabahkan hati demi anak2..

Pas ni kena hati2 dgn kopok lekor ler...dah la sy n anak2 memang suker makan kopok lekor ni...aduhaii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails