Wednesday, November 18, 2009

Orkid Pink Tapi Purple.



Ni la bunga orkid yg eynda beli kat Taman Botani, Putrajaya last sunday.
Kan ada karnival bunga orkid. Satu pasu RM25 kalau tak silap....
Tak pernah beli pun seumur hidup.
Tak reti nak jaga la...
Penjual tu kata elak tempat direct cahaya matahari....letak ais ketul kat dlm pasu tu 3 ketul seminggu sekali....nak pegang kelopak bunga tu pun ada cara...
Eynda ikut je...

Sape pandai jaga orkid??
Kalau berjaya bela orkid ni dgn cemerlang , ingat nak tanam kat lanai kecik kat rumah baru tu *winkwink*


Jom share petua jaga orkid ...kalau sape2 tahu la :-)

16 comments:

Adrina Adi said...

yang ed tau, kepala ikan bilis pun boleh dibuat baja pokok orkid.

Queen said...

mak saya pandai tanam orkid..
orkid die mekar subur je...

kalau tanya rahsia...
katanya...siram dengan air ikan...

pastu...masa petang2 tu, rajin2 kan bercakap dgn pokok...

tgkla rumah mak saya tu..ape pokok yang takde..semua adaaaaaaa

kikin said...

Lagi 1 org kata bunganya jgn di pegang orkid ni.nnt dia merajok gitu.

eynda said...

Ed...thanks for sharing :-)


Queen...bila queen citer akak terbayangkan mama akak...dia tanam apa pun menjadi :-)



Ikin...ye ke..tapi bunga ni memang sensitif kan...hannah mintak sekuntum hari tu...bagi kat dia tapi kejap je yg dia pegang tu dah layu....nasib baik la yg kuntuman lain masih elok sampai hari ni...

-iLLa- said...

MIL illa peminat setia pd orkid kak.tiap2 weekend pg kdi kt sg buluh tuh..semata nk tgk orkid..kt umh dia byk orkid jek..

ana said...

eynda...

kat rumah neisya byk pokok orkid...ada yang beli harga rm50..ada yg rm25..ada yg 3 batang rm10...

mcm2 warna ada....letak dalam pasu + arang...

jgn siram air terlampau byk eynda...spray2 pun dah cukup...nnt neisya tny hb lagi petuanya...sbb neisya tukang tengok ja...hby yg tanam n jaga

nazliahnazeer said...

tumpang lalu, naz tagged kak eynda. ;)

Willie a.k.a Reptoz said...

Wah! Susah betol nak jaga orkid ni. Tak nak ler beli...

sesemutku said...

x reti jaga...x minat sama..tp suka kalo nmpk bunga cntik2...dedulu kalo mak p umh sedara ka..mut kena jaga bunga2an dia..den men siram ja seska ati kalo tringat...kdg2 tgh hari ghembang lg..hehehe..kalo dia blk ngucap panjang tu...denga je la...

Azmiezas said...

Lawanya okid tu tapi kita x reti jaga..org kata kalau susah hati tengok bunga mesti lega kan??..nak pi jenjalan la umah eynda tgk bunga okid, boleh ka??..

Lady of Leisure said...

akak, cantiknya! ni mesti pakai dslr baru kan.. memang berbaloi la kak.. gambarnya terlalu cantik.. lama lady dok tatap gambar orkid ni.. very sharp..

maira said...

eynda, maira adalah peminat orkid yang tidak berjaya... dulu penuh balkoni, lepas tu, 1 per satu K.O, kena menuntut jugak ilmu tanaman nie.. hehehe

Faizah_Haris said...

saya pun suka bunga orkid....tapi sgt pemalas nak siram....hehehe...tak patut kan...

neezareef said...

oked mmg susah jaga...selain tu klu kt kg mmg mak x mo bela oked takut pak panjang suke duduk kt situ

iNa said...

orkid cntik...suke tgk orked...
tp malas nk tanam..huhuhu....

::i.e.r.a:: said...

eynda... iera pun mmg suka sgtttt ngan orkid..tp len kaler takmo nak kaler putih jer...collection kat umah iera ada 8 pasu, dok gantung kat porch keta...iera kerja membeli jer tp hubby yg jaga.. tangan iera panas... hahahaa.. selalunya iera beli orkid nih kat Hosp Kusta Sg Buluh or amik kat umah mak mertua.. dia penggemar orkid..yg iera tahu dia x leh siram byk,x leh kena direct matahari (kena buat kelambu)... & kena selalu gemburkan arang yg dalam pasu tuh.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails